وب سایت امید رمضانیان | آموزش مهارت های کوچینگ

کوچینگ چیست؟

این روزها درباره لایف کوچینگ، بیزینس کوچینگ، کوچینگ عملکرد، سلف کوچینگ و دیگر انواع کوچینگ بسیار می‌شنویم.
کوچینگ نوعی از مشاوره است که در میان مردم و به ‌خصوص قشر تحصیل‌ کرده اقبال فراوانی پیدا کرده و توانسته تاثیرات مهمی را در زندگی شخصی و حرفه ای آنان ایجاد نماید.

تعریف کوچینگ؟

شاید بهترین مرجع برای تعریف کوچینگ، «فدراسیون بین‌المللی کوچینگ» یا همان «ICF» است.
International Coach Federation (ICF)
مطابق تعریف ICF، کوچینگ عبارت است از «همراهی کوچ با مراجعه‌کننده ها‌ در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آنان برای به حداکثر رساندن استعداد‌های حرفه‌ای و شخصی افراد می باشد».
تعاریفی دیگر از بزرگان این عرصه:
– هنر تسهیل در رهاسازی پتانسیل افراد برای دستیابی به اهداف مهم و معنادار. (راسینسکی، ۲۰۰۳)؛
– هنر تسهیل عملکرد، یادگیری و توسعه دیگری (داونی، ۲۰۰۳، ص ۲۱)؛
کوچینگ بر زمان حال تمرکز دارد و یک کوچ، مراجع خود را همراهی می کند تا به سمت آینده حرکت کند. کند و کاو در مورد گذشته فقط  بصورت یک مرور کوتاه صورت می گیرد تا مراجع یک باز نگری داشته و نسبت به مسئله شناخت و آگاهی پیدا کرده و برای آینده برنامه ریزی و سپس اقدامات موثر انجام دهد.
با توجه به تعاریف فوق در مورد کوچینگ، می‌توان گفت کوچینگ یک گفتگو بین کوچ و کوچی(مراجع) که از گفتگوهای روزمره هدفمندتر و رسمی‌تر بوده و در جهت رشد و موفقیت کوچی می‌کوشد.

کوچ (coach) کیست؟

در طول زندگی، گاه در برخی از موضوعات، اعم از مسائل تحصیلی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و غیره، پیچیدگیهایی برای ما بوجود می آید
به همین دلیل ممکن است علت اصلی و یا راه حل مناسب در نقطه ای کور از ذهن مان قرار بگیرد، گویا یک موضوع، بدلیل پیچیدگی، و یا بدلیل استرس و اضطراب دنیای کنونی در قسمتی از ذهنمان قرار می گیرید که نمی توانیم به خوبی آن را مشاهده یا مورد بررسی و حل و فصل قرار دهیم.

 

 

در چنین مواردی؛ یک کوچ، با آموزشها و دوره های بسیار خوبی که گذرانده، فرد را همراهی می کند تا مسئله خود را مورد بررسی مجدد قرار دهد اما این بار، یک بررسی همه جانبه و نگریستن از تمام زوایا، تا آن نقطه کور و یا نکته خاصی که مخفی مانده و در خارج از زاویه نگاه او قرار گرفته در حوزه آگاهی او قرار بگیرد.

در این همراهی؛ کوچ، با ارتباط صمیمی و موثرخود، همچنین با همدلی و سوالات دقیق و عمیق تر و با بازخوردهای مناسب، مراجع را دعوت به کاوش بیشتر کرده و کمک می نماید تا بتواند موانع موجود و راه حلهای برون رفت از این پیچیدگی را از تمام زوایا، مجددا مورد بررسی قرار داده و راه حلهای مناسب خود را با توجه به توانائی و توانمندی خود کشف نماید. نکته بسیار زیبا در کوچینگ این است که یک کوچ، در طی این مسیر، مراجع خود را مورد قضاوت قرار نمی دهد، نصیحت نمی کند و این اثربخشی کوچینگ را چند برابر می کند.

 

 

بنابراین، یک کوچ  با تمرکز بر توانمندیهای افراد و همینطور همراهی کردن آنان  با همدلی و سوالات موثر، به‌جای نصیحت یا تحمیل عقاید، افراد را به تعمل و تفکر بیشتر تشویق و ایده‌های خلاقانه را از ذهن آنان بیرون می‌کشد؛ تا در نهایت دست به اقدام موثر، کارآمد و اثربخش زده و رضایتمندی از زندگی را برای خود بالا ببرند.

 

یک کوچ قادر است بین اهداف مراجع و نیازهایش برای رشد و پیشرفت تعادل برقرار کند و سبب برقراری یک رابطه مبتنی بر منفعت بین فرد و محیطش (سازمان، خانواده، اجتماع و …) گردد. کوچ به مراجع خود یاری می‌رساند تا برای رویارویی با چالش‌های پیش آمده راه‌حل‌هایی بیابد.

بنا بر آنچه در قسمت‌های بالا خواندید، حالا می‌توانیم این‌طور نتیجه بگیریم که کوچینگ فرایندی است که در آن کوچ به افرد کمک می‌کند تا؛ اهداف زندگی خود را بشناسند، استعداد‌های خود را کشف کنند، نقاط ضعف و قوت خود را درک کنند، راه حل مشکلات خود را بیابند، به سمت اهداف خود گام برداشته و به شکوفائی حداکثری دست یابند. نکته حائز اهمیت این است که تمامی فرایند کوچینگ مبتنی بر توانایی‌های خود فرد است و کوچ فقط کمک می‌کند تا فرد بتواند توانایی‌ها و استعداد‌های خود را نمایان کند. به‌طورکلی کوچینگ فرایندی است که کمک می‌کند فرد از آنچه هست به آنچه می‌خواهد باشد، تبدیل شود.

 

 

کوچینگ یعنی:

فرآیندی که فرصت‌هایی را برای بهبود، تغییر و رشد فراهم می‌کند.

بررسی کردن امور و الویت بندی کارها جهت مدیریت بهتر

صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها برای مدیریت و بهره وری

بررسی موانع و یافتن راهکارهایی که کمک می‌کند افراد یا سازمان‌ها بهترین راه‌حل را پیدا و اجرا نمایند.

فراهم کردن نقشه راه، از جائی که هستیم برای رسیدن به جائی که می خواهیم باشیم

شناسائی و استفاده درست از توانمندیها و قابلیتها

توان‌افزایی و افزایش بهره‌وری و راندمان فردی یا تیم‌های اجرایی

بدست‌آوری موقعیت‌ها و فرصت‌های طلایی در کسب و ‌کار

مدیریت و رهبری هر چه بهتر در سازمان و هدایت تیم‌های اجرایی و فنی

اتخاذ تصمیمات درست از میان انتخاب های متعدد

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*